Bästa fiskeställena i Norden 2023

Alla fiskeentusiaster har sina favoritställen för både spännande, rogivande och fångstgivande fiske. Jag själv har ett antal platser som jag gärna återkommer till. I den här bloggposten tänkte jag berätta om de fyra bästa fiskeställena i Norden, i alla fall enligt mig!

Mörrumsån – Blekinge

Mörrumsån, som rinner i Småland och Blekinge, är vida känd för sitt utmärkta fiske. Här är det bland annat lax, havsöring och hybrider som simmar i vattnet. Jag brukar åka till Mörrum ungefär vartannat år för att ta del av festligheterna och fånga riktigt rejäla fiskar. Mitt fångstrekord ligger på 52 cm. Det är långt ifrån det officiella rekordet, men jag var mycket nöjd med den fångsten!

En riktigt bra sak med Mörrumsån är att allt är rejält uppstyrt kring fiskekort, boende, fångstrapportering med mera. Det finns också färdiga paket för fiskare på alla nivåer. Hit kan du åka både som nybörjare och proffs.


Emån – Småland

Emån är en liten å som inte ser så mycket ut för världen, men den är faktiskt hem för över 30 fiskarter. Här kan du fånga inte bara öring och lax utan även ett rejält antal klassiska insjöfiskar såsom mört, abborre och gädda. Just artrikedomen är det som jag tycker är det bästa med Emån. Med så många arter finns det så många sätt att fiska, och den utmaningen gillar jag.

Bra att veta är att Emån är lång och att det inte finns endast en bra plats för fisket. Istället kan du till exempel hyra stuga eller slå upp tält (eller kanske bo på hotell!) på mängder av platser längs ån. Emån har definitivt en topplacering på min lista över de bästa fiskeställena i Norden.

Laxfiske i Stavanger

I Norge finns det oändliga möjligheter till fiske. Jag har själv provat både fiske i älv och havsfiske. Att fiska lax i en klassisk norsk laxälv med enorma berg i bakgrunden är favoriten! Jag har varit i flera älvar och prövat lyckan, framför allt i området kring staden Stavanger. Här finns flera älvar på ganska korta avstånd mellan varandra.

Jag kan passa på att nämna att det är krav på lokal fiskelicens samt även fiskeavgift för att få fiska i Norge (oavsett plats). Dessutom finns ganska knepiga regler kring desinfektion som man måste följa. Men, man får ta seden dit man kommer helt enkelt.

Laholmsbukten – Halland

Sist men inte minst måste jag nämna Laholmsbukten i Halland. Här går det att fiska i både åar och i Kattegatt. Att jag skriver åar i plural beror på att det är flera åar som rinner ut i havet, faktiskt en handfull! I åarna finns havsöring, lax och en hel del insjöfisk. I Nissan och Lagan har jag fångat riktigt stora havsöringar!

En tripp till Laholmsbukten kan också kombineras med fiske på havet, och det kan aldrig vara en nackdel. Det finns många stugområden att boka och självklart finns det ställplatser och campingplatser för att sätta upp tält och parkera husbilen.

Sammanfattning

Här är mina topp 4 destinationer för fiske i Norden. Jag kan garantera att varje plats bjuder på härliga utmaningar och förhoppningsvis fina fångster. Jag lovar att återkomma om jag upptäcker någon mer plats som borde finnas med på listan.

Populära inlägg i den här bloggen

Min jakt på gammelgäddan – april 2023