Min jakt på gammelgäddan – april 2023

Här kommer en fiske-/fångstrapport från i april nu i år. Det tog minst sagt ett tag innan jag fick tid att sätta mig ner vid datorn, men nu så!

I april tänkte jag att jag skulle göra ett försök på "gammelgäddan". Det är en utmaning som de flesta som gillar fiske nästan bör ge sig på någon gång då och då. Här är några ord om hur jag lyckades med uppdraget.


Val av sjö och tidpunkt

Gammelgäddor är notoriskt svårfångade och det gäller att tänka smart för att maximera chansen till fångst. Nummer ett på listan: rätt typ av sjö. Det ska helt enkelt finnas gott om större fisk i sjön och den måste därför vara lite större. Nummer två: rätt tidpunkt på året.

Jag valde Vallsjön. Det är en lite större sjö som ligger vid Sävsjö i Småland, lite söder om Jönköping. Det stod mellan den sjön och några andra men efter tips och diskussioner i forum så var valet ganska enkelt. Här finns nämligen av tradition en hel del gädda!

När det gäller tidpunkten så gick jag efter det klassiska knepet att fiska så tidigt på våren som möjligt. Samtidigt fick det inte vara så kallt att man fryser ihjäl vid strandkanten! Det blev april helt enkelt. Isen hade släppt och sjön var på väg att vakna.

Rätt fisketaktik

En gädda, och särskilt en gammelgädda, är en stor fisk och stora fiskar gillar stora byten. Det är ganska så solklart egentligen. Ett större byte kan ju ge mat för en vecka i ett enda hugg.

Av den anledningen valde jag större beten i form liknande id, brax och även gädda. Betena mätte omkring 20 centimeter, plus/minus några centimeter. Så här med facit i hand kunde jag nog tagit i ännu lite mer.

Min första taktik för fisket var att leta upp platser med branter och åsar för att försöka fånga mer djupt stående gädda. En idé jag hade var att försöka hitta stim med nors och eventuellt siklöja för att på så sätt få fatt på gäddan.

Min andra taktik var att spana efter id och brax vid strandkant. Både djupt och grunt alltså! Det gäller att slänga ut ett finmaskigt nät så att säga. Här fick jag hjälp av några äldre män som kände sjön utan och innan.

Som redskap använde jag mitt Abu Garcia Max STX spinnspö. Det är ett spö som jag tycker har både utmärkt flex och fin följsamhet vid napp. Dessutom är rullen av bästa märke. 

Så här gick det!

Det gick verkligen inget vidare. Jag drog upp en gädda, men det var inte Vallsjöns största exemplar direkt. Jag tänker ändå att jag hade rätt strategi och rätt taktik för att fånga gammelgäddan, men i fiske måste man ibland också ha en större portion tur.

Kommer jag att göra ett nytt försök i år eller kanske nästa år? Jag tror inte att jag kommer att åka på tur med det specifika målet att hitta en gammelgädda. Då har jag andra, roligare utmaningar att beta av först!