Spännande nyheter inom fiskeutrustning

Fiske är en materialsport, det går inte att komma ifrån det faktumet. Jag själv, som inbiten fiskare, letar hela tiden efter bättre utrustning oavsett det gäller en håv eller ett drag. Man vill ju ha de bästa prylarna för att få det roligaste och bästa fisket!

Det kommer hela tiden nyheter inom utrustning för fiske. Här tänkte jag titta närmare på några av nyheterna från de senaste åren. Vilken eller vilka nyheter kan vara något för dig?

Castmaster flytväst och fiskeväst

Om man fiskar mycket och jagar olika fiskar behöver man en väst. Det är i alla fall min mening. När man fiskar kan man också behöva flytväst. Ska man då ha två västar på sig? Märket Castmaster har tagit fram en kombinerad flyt- och fiskeväst som jag tycker imponerar på flera sätt.

För det första har västen en enorm mängd fickor för alla tänkbara prylar. För det andra går den att justera så att den sitter rätt ergonomiskt. Den är också tillverkad i slitstarkt material samtidigt som den andas. Sedan är den alltså också en flytväst!

Avignon Heat Glove

Avignon är ett märke som bland annat tillverkar handskar och vantar med inbyggda värmeelement. Även om namnet är franskt är företaget faktiskt svenskt! Nu finns i sortimentet ett par tunnare fingervantar med inbyggd värme. Det är en perfekt produkt inte bara för vinterfiske utan också för ruggiga höstmorgnar när temperaturen knappt når över nollan.

Jag har kikat närmare på Avignon Heat Glove och tycker att handsken verkar vara riktigt smart designad. Den är inte skräddarsydd för fiske, men med silikon får man bra grepp och man behöver inte ta av den för att använda mobilen. Enligt uppgift räcker handskarnas inbyggda powerbank upp till sju timmar. Helt ok, tycker jag!

Spro napp-alarm

Spro är en bjässe inom fiske i världen och i katalogen finns i princip allt, även små fiffiga napp-alarm. Den senaste lilla prylen från märket är ett smart alarm som enkelt sätts fast var som helst på spöet. Monteringen går dessutom på bara någon minut tack vare gummiband.

När fisken nappar så lyser en blå diod och prylen ger ifrån sig ett pipljud. Ljudet är tydligen ganska högt så det är svårt att undgå att höra det! Jag tänker att jag kanske skulle investera i det här napp-alarmet, inte minst för isfisket.

Drönarfiske

Jag måste också skriva något om drönarfiske, eftersom det är något som verkligen har vållat debatt i hela världen. Idén är att man med hjälp av en drönare flyger ut sitt bete. Jag kan se två fördelar med denna typ av fiske. Den ena är att det helt enkelt går att komma åt bestånd som befinner sig lite längre bort. Den andra är att även funktionsnedsatta numera kan fiska!

Jag själv kommer nog aldrig (men jag ska inte lova för mycket!) att använda en drönare i mitt fiske. Jag tror inte heller att tekniken innebär något problem. Det dräller inte direkt av drönare i mina fiskevatten. Samtidigt förstår jag att de mer konservativa fiskeentusiasterna kan bli förfärade.

Populära inlägg i den här bloggen

Min jakt på gammelgäddan – april 2023