Fiskerapport: Emån 2022

I maj 2022 gjorde jag en resa söderut till Emån i Småland. Idén var att stanna flera dagar och arbeta mig igenom kända sträckor som Ems Herrgård, Emsfors och Fliseryd. Det blev en otrolig upplevelse med både bra fångst, många trevliga möten med andra fiskare och i huvudsak bra väder.

Målet med resan

Det är svårt att sätta mål när det gäller fiske. Det är ju så många variabler som spelar in. Inför resan till Emån 2022 tänkte jag ändå att jag skulle sätta några mål. Jag satte upp två mål, nämligen:

  • Att fånga fem stycken olika arter (specimenfiske)
  • Att fånga en havsöring på över 50 cm

Hur gick det då med dessa mål? Jag kan stolt meddela att jag fångade sex arter, så där klarade jag alltså målet! Lax, havsöring, abborre, mal, gös och färna lyckades jag få fatt på. Arter som gädda, mört, vimma, löja och sarv gick jag bet på, men dessa är också mer ovanliga i Emåns vatten.

När det gäller målet om att fånga en havsöring av det större formatet så lyckades jag klara uppgiften. Efter en hel dags slit i Emsfors fångade jag in en havsöring på 51 cm.



Spinnfiske och drag

Emåns karaktär gör att det går att fiska både flugfiske och spinnfiske. Jag ställde mig dock på platser där spinnfiske var det enda alternativet. Det är också den typen av fiske jag föredrar.

Idén var att använda jigg och mjukbete av olika slag för att få fisken att nappa. Jag minns inte exakt vilka beten som fungerade bäst för vilka fiskar, men tydligt var att räka var ett effektivt bete.

Rapport för fem dagar

Första dagen av fem blev ingen succé. Jag åt gott och träffade trevligt folk, men någon fisk i håven blev det inte. Anledningen? Jag skyller på vädret. Det var i princip vindstilla och solen sken från en klarblå himmel.

Dag två var en sådan där dag då man känner att ett skyfall kan komma när som helst. Det vädret gjorde underverk för min fångst. Efter några minuter med val av drag och förberedelser tog det sedan knappt någon minut innan jag fick napp. En stor, fin färna blev resultatet (återutsatt).

Tredje dagen tillbringade jag vid Emsfors. Rapporterna talade om rikliga mängder havsöring så jag prövade lyckan. Jag experimenterade med olika beten och drag och lyckades efter någon timme dra upp en havsöring på cirka 30 cm. Inte dumt alls! Dock en bit ifrån mitt mål. Jag fortsatte enträget och vid skymningen kom den så, havsöringen över 50 cm. 51 centimeter för att vara exakt.

Dag fyra blev lite märklig. Jag fick napp mest hela tiden och nästan varje gång var det en ny fiskart som hamnade i håven. Det var en rolig dag som jag sent kommer att glömma. Visst är det roligt att fånga de riktigt stora fiskarna, men det är ännu roligare att experimentera och lägga upp taktiker för en mer mångsidig fångst.

Den femte dagen på resan började med åska. Den fortsatte med mer åska och, ja, det dundrade mest hela dagen. Det blev inget fiske, men jag blev klart nöjd med resan ändå!

Populära inlägg i den här bloggen

Min jakt på gammelgäddan – april 2023