5 fiskeplatser på min bucket list

Jag sticker gärna ut hakan och påstår att fisket i Sverige inte går av för hackor. Vi har ju insjöar, åar, älvar och hav att fiska i. När man har dragit upp den tusende abborren i ordningen kan man dock bli sugen på nya utmaningar!

Ibland drömmer jag mig bort till fantastiskt fiske i andra delar av världen. Det räcker med några sökningar på nätet för att reslusten ska komma igång. Här tänkte jag lista fem platser som jag gärna skulle vilja resa till som fiskeentusiast.


Cairns i Australien

Cairns är en nästan löjligt vacker stad som ligger i norra Australien. Om man reser hit kan man vandra i regnskogen, slappa på långa stränder, besöka vattenfall… och så kan man fiska också!

Här är det havsfiske som står på menyn. Det är kanske inte min favorittyp av fiske, men om chansen finns att fånga in svart marlin (ser ut ungefär som en svärdfisk), en barracuda eller en wahoo så är jag inte den som säger nej.

Alaska USA

Alaska är såklart en drömdestination för alla fiskare. Här finns många fiskarter som gillar kallare vatten att fånga. Här går det också att fiska både i floder, från stranden och ute på havet.

Vad kan man dra upp om man har tur? Alaska är laxens förlovade land. Här finns i princip alla arter och med lite tur kan man dra upp fyra, fem olika arter på kort tid. Reser jag till Alaska någon gång blir det nog klassiskt flodfiske tror jag!

Amazonas

Det finns fiskeentusiaster som vill bocka för så många olika fiskar som möjligt. Jag är kanske inte riktigt en av dem, men jag skulle gärna vilja fiska i alla typer av vatten en gång. Därför bara måste jag till Amazonas någon gång i livet.

Det finns över tusen olika fiskarter i den enorma floden och dess bifloder. Att få upp samma art två gånger på en tur är alltså nästan en bedrift! Om jag får chansen att resa till Amazonas ska jag verkligen försöka fånga en arapaima, en tambaqui och en cichla.

Nova Scotia, Kanada

Att få fatt på en riktig bjässe står såklart på önskelistan för alla fiskeintresserade. Efter lite forskande har jag klurat ut att kusten utanför Nova Scotia i Kanada kan vara en av de bästa platserna för stora fångster. Här finns nämligen många (och stora!) blåfenade tonfiskar.

Det finns bara två problem. Jag är inte överdrivet förtjust i öppet hav med rejäl sjögång och det verkar också som att det är rejält dyrt att få plats på en båt med en erfaren skeppare. Men, det här är ju en bucket list, så…

Bahamas

Bahamas är ett häftigt ställe som jag har velat resa till länge. Här är fisket minst sagt speciellt eftersom vattnet är grunt nästan överallt. Dessutom är vattnet sådär otroligt kristallklart. Youtube har gått varmt med videoklipp på fiske i Bahamas och jag känner att Karibien kan vara nästa plats i världen som jag besöker.

Vad kan man fånga? Taggmakrill finns det gott om, tarponfisk likaså. Tarponer är spännande eftersom de finns i alla storlekar. De är också utmanande att fånga eftersom de är blixtsnabba!

Sammanfattning

Här är den, min bucket list med platser som jag vill resa till. De har tyvärr en sak gemensamt, och det är att det kostar en stor slant att besöka dem. Jag tänker nog ändå att jag ska kunna besöka varje plats en gång innan jag lägger spöet på hyllan för sista gången!

Populära inlägg i den här bloggen

Min jakt på gammelgäddan – april 2023